خبر
در ششمين روز محرم مراسم سوگواري با حضور 115 نفر از طلاب ، دانش آموختگان ،اساتيد ارجمند وكادر محترم مدرسه علميه نرجسيه با سخنراني اخلاقي آيت الله علي اشرف مؤيدي(زيدعزه) از اساتيد برجسته اخلاق مدارس علميه قم ،برگزار گرديد.
آيت الله مؤيدي گفت: اگر وضع وموقعيتي براي انسان پيش مي آمد كه شيطان گرد او و قلبش نمي چرخيد ،او مي توانست ملكوت عالم را درك كند. ممكن است سوال شود كه فرق بين عالم ملك و ملكوت چيست؟ عالم ملكوت ؛ غيب عالم،اصل اين عالم ومحيط بر تمام عوالم است .باطن اين عالم است. عالم ملك عالم سايه ها واشباح است، فرع است. لذا اگر ما توانستيم به عالم غيب راه پيدا كنيم به خداوند هم معرفت پيدا مي كنيم.
وي در ادامه بيان كرد: حديث مشهور «من عرف نفسه ، عرف ربّه» هم بر همين نكته اشاره دارد كه دستيابي انسان به عالم ملكوت باعث شناخت خداوند مي گردد. حال ما بايد بفهميم كه چگونه به عالم غيب راه پيدا كنيم؟! تنها راه و بهترين راه، شناخت نفس است،شناخت خود است اما نه فقط خود مادي بلكه شناخت حقيقت نوري خود كه شعاعي از حقيقت نوري خداوند است. براي شناخت خداوند، قرآن كريم دو راه بيان كرده يكي سير وتامل در آيات آفاقي مثل موجودات وپديده هاي جهان همچنانكه خداوند مي فرمايد: ان في خلق السموات والارض لايت لاولي الالباب(190-آل عمران). اما بايد دقت كنيم كه شناختي كه بواسطه اين آيات بدست مي آيد شناخت خداي غائب است نه حاضر! چيزي كه ما را به شناخت خداي حاضر مي رساند سير در آيات انفس است كه از جمله آنها وبرترين آنها شناخت ومعرفت نفس است.
او هم چنين گفت: درمعرفت النفس نسبت به روح شناخت پيدا مي كنيم واينجاست كه ترس از مرگ بي معني مي شود البته همه به بعد برزخي خود شناخت پيدا مي كنند اما بعد از مرگ ولي اگرمعرفت نفس باشد اين شناخت قبل از مرگ حاصل مي شود ودر عالم برزخ موجب عروج وصعود انسان مي گردد. راه رسيدن به اين معرفت داشتن مشارطه،مراقبه ومحاسبه است.
آيت الله مؤيدي در پايان گفت ما كه داعيه دار دعوت به سوي خداوند هستيم طبق فرمايش معصومين دعاة الي الله هستيم بايد از خودمان شروع كنيم،اهل حسابرسي نفس خود باشيم . باطن ما بايد با عموم فرق داشته باشد جلوتر باشيم نه مساوي يا خداي ناكرده عقب تر .در خلوات خود با خدا انس داشته باشيم كه موجب تلطيف روح مي گردد.